donderdag 23 januari 2014

russische sjaal met gratis patroon








 
Deze gemaakt voor vriendin van het haaknaaldje zij maakt ze nu ook zelf.
























Of ik patroon wilde uitschrijven dan kan ik proberen maar dit is voor mij de eerste keer dus als er iets niet klopt laat het me weten.
Ik haak deze op haaknaald 4 6 bollen schachenmayr dit is 100 % acryl ik koop ze bij Lisette founiteuren in Haaksbergen.
Oke here we go...

hv  = halve vaste
ls   =losse
st   = stokje
dst  =Dubbel stokje

Je begint met 20 ls die zet je met een halve vaste aan elkaar

Toer 1 3ls en 19 stokjes in je rondje.
Toer 2 4ls 1 st in het 2de st, l ls 1st in het derde st...enz
Toer 3 4ls 1 st in het 2de st, 1 ls 1st in het derde st..enz
Toer 4 10 lossen hv aan de 2de losseboog van de vorige tour 8ls hv overslaan van 3 st en 2ls                van de vorige tour, 8ls hv overslaan van 5 stokjes van de vorige tour en in de lossenboog,
            8ls hv 1 1st van de vorige tour overslaan 10 ls hv 1 st overslaan van de vorige tour , 8ls hv 1 st  overslaan, 8ls hv 1st verslaan,
            8 ls hv 1 st overslaan 6ls dst in het 4 gaatje van de 5 lossen van de vorige toer.
toer 5 4ls 9 st in het eerste boogje (10 ls) hv vast maken aan het 2de boogje (8 ls) 8 ls hv vast
            maken aan het derde boogje (8 ls) 8 ls hv vast maken aan het 4de boogje (8 ls) 20 st hv vast
            maken aan het 5de boogje (10 ls) dan weer 8 ls enz
Toer 6 5 ls st in het 2de stokje ls st in het derde st... enz dan een hv in het boogje (8 ls) 8 ls hv in het
            2de boogje 8 ls hv in het derde boogje, 1 ls st, 1 ls 1 st enz (20 st)

Als je de tekening er bij houdt dan kan je zien wat je aan het doen bent, dan kan je ook zien dat het telkens de zelfde steken zijn en aantallen.


 

16 opmerkingen:

  1. ik je gelinked op FB https://www.facebook.com/jennekevm?ref=hl

    heel mooi vr gr jenneke

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Deze reactie is verwijderd door de auteur.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Deze reactie is verwijderd door de auteur.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hoi Anoeska, bedankt voor het delen van het supergave patroon, ik heb 1 vraagje over toer 3, dit teken lijkt op het teken dat gebruikt wordt voor reliëfstokjes, dus stokjes die je van rechts naar links (of andersom) om het onderliggende stokje heen haakt, klopt dit of heb jij "gewone" stokjes gehaakt?? Bedankt vast voor je antwoord. Joke

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dit zijn inderdaad reliëfstokjes volgens de tekening.

      Verwijderen
  5. Mijn moeder is ook begonnen aan dit patroon. Nu begrijp zij toer 3 niet. Kunt u daar antwoord op geven? Gr diana

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Hallo, ik kwam deze omslagdoek tegen en moest hem gelijk maken. Nu zit ik met ronde 3, die heb ik dus in gewone st gemaakt maar snao de ronde 4 hekemaal niet.....

    10 losen okey, dan aan de tweede losse boog? Welke boog van de vorige toer? Enz

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Hoi Unknown,
    Het is n supermooi patroon maar ik heb vaak wat uit gehaald eer ik het door had, uiteindelijk kwam ik er via de teltekening (vergroot) het beste uit maar ik ben meer visueel ingesteld, je zegt dat je gewone st. Hebt gehaakt, maak hier reliëfstokjes van (dit is om het stokje vd vorige toer heen van achter naar voor of van voor naar achter insteken google dit even) je krijgt dan echt n rand de volgende toer met de lossen heb ik ipv 10 er 8 gedaan en ipv 8 heb ik er 6 gedaan maar dat is afhankelijk van je garen ik heb heel dun garen. Maar ik leg het even uit op de manier zoals in het patroon dan kun je zelf kijken wat het beste is: Na tr 3 keren en 10 lossen, je hebt in de vorige tr 2 tussenlossen gehaakt je slaat nu de 1e tussenlosseruimte over oftewel het laatste en 1 na laatste stokje vd vorige tr dan 1 hv of v om de 2 l vd vorige tr heen dan 8 lossen weer 2 stokjes overslaan vd vorige tr en een 1/2 v of v om de 2lboog vd vorige toer zo verder totaal 3 x een losse boogje van 8 lossen, dan weer 10 lossen en 4 !! Stokjes vd vorige toer overslaan en n 1/2v of v om de 2 lossen boog en zo verder. Het is best moeilijk om iets duidelijk uit te leggen des te knapper vind ik het als mensen een patroon kunnen vertalen en opschrijven, maar ik heb mn best gedaan.
    Misschien n tip : in Schoonhoven zit het Wolcafé van Leonie, zij zou je bij evt vragen ook kunnen helpen een superleuke winkel ook en het aanraden waard, Leonie heeft ook n te gek haakboek uitgebracht.
    Groetjes en fijne zondag.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Hoi, ik loop er tegenaan dat mijn sjaal niet recht loopt aan de platte kant. Als ik de sjaal recht leg golft het helemaal... Wat doe ik fout? Heb het ook al met een grotere haaknaald geprobeerd, maar dan krijg ik hetzelfde. Moet ik nog een grotere haaknaald gebruiken??

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Moeilijk om te zeggen of je n grotere of kleinere hknld moet gebruiken dat ligt helemaal aan je wol en je manier van haken.
    Wat je wel kunt doen als je werk klaar is om het te blokken d.i. het goed vastspelden op een zachte ondergrond (ik gebruik die grote foampuzzelstukken hiervoor) dan vochtig nevelen met een plantenspuit en goed laten drogen. Succes
    Joke

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Daarheen nichtje van mij het gemaakt heeft en de foto op fb zette, heeft mijnndochter mij gelijk aan het werk gezet.. Daar ik de laatste jaren alleen knuffels en muisjes haak voor dementerenden zie ik een beetje op tegen zo' n grote lap.
    Welk garen is het meest geschikt voor dit patroon?

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Dank je was op zoek naar hoe te beginnen.

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Dank je was op zoek naar hoe te beginnen.

    BeantwoordenVerwijderen